Wie is Jurriaan Nijkerk?

 

Jurriaan Nijkerk gelooft in allround fotografie: 'Een fotograaf mag best klein zijn, als-ie maar breed is'. Of volgens een van zijn leermeesters: ‘Wanneer je een ei op honderd manieren kunt fotograferen, dan kun je alles fotograferen.’ Jur houdt er van om diep in het onderwerp te duiken, het blijft niet bij de fotografie. Hij wil alles weten over zijn onderwerpen. 'Mijn belangstelling heeft altijd gelegen op het vlak  van techniek Ún van creativiteit. Als fotograaf moet je ˇnder de huid van de klant kunnen kruipen en je in kunnen leven in het onderwerp. Je moet een grondige kennis hebben van hetgeen je fotografeert Ún je moet het ook nog kunnen visualiseren.’

 

Na zijn studie zette hij met een ontwerper en een copywriter een reclamestudio op. De hierbij opgedane grafische ervaring is nog dagelijks van nut. Na twee jaar ging hij zelfstandig verder, de onafhankelijkheid trok.

 

Hij werkte hierna gedurende ruim vijfendertig jaar ondere andere voor VAM, Philips, Atos Origin, Vredestein, Gasunie, architecten- en ingenieursbureaus zoals Witteveen + Bos, DHV/AIB, Heidemij/Arcadis en Maarten Douwe Bredero, Arcelor Mittal, SKF Sweden, de Sociale Verzekerings Bank, Rabobank, bouwbedrijven, (vak)bladen, uitgeverijen zoals de Kluwer uitgeverijen, Malmberg, de Thieme Meulenhof groep en Reed Elsevier, Senzora (wasmiddelen en zoetwaren), Schindler Liften, Arcelor Mittal, Alberts Corner, Friki, Salland Gezondheidszorg Verzekeringen, Texaco, Stroomwerk Energy, het Watersportverbond, de Nederlandse Rugby Bond, de Federatie van Particuliere Grondbezitters, Kingspan (Nederland, BelgiŰ en Engeland), Euronet, beeldend kunstenaars en galerieŰn in Nederland, BelgiŰ en daarbuiten. Voor NOB ‘deed’ hij vˇˇr de privatisering (pop)concerten en opdrachten in theater en omroepsfeer. Twee maal werd een team, waarvan hij als fotograaf deel uitmaakte, genomineerd voor de Nationale Coiffure Award.

 

Buiten het werk vervulde hij bestuurslidmaatschappen bij verschillende fotografenorganisaties. Tevens adviseert hij de vakbeurs Professional Imaging en de Nederlandse Fotovakschool. Hier had hij ook een tijdlang zitting in de examencommissie. Vanaf het eerste nummer van het vakblad DeFOTOgraaf leverde hij redactionele bijdragen en hij was ruim een decennium hoofdredacteur. 'Bij mijn aantreden was het doel een nieuwe opzet neer te zetten voor DeFOTOgraaf: een blad dat over fotografen en fotografie moest gaan. De opzet was ook internationaal, ik had mij ten doel gesteld BelgiŰ en Nederland te bestrijken, dat is ook gelukt. Het nummer van augustus 2010 was mijn laatste nummer, het werd weer eens tijd voor iets anders.’


De nieuwste uitdaging is het uitbrengen van een digitaal vakmagazine voor professionele beeldmakers. 'Met een compaan zette ik met een kwajongensachtig plezier een digitaal vakmagazine voor beeldmakers op. Een eigentijds medium: steeds meer mensen keren de gedrukte media de rug toe en wisselen deze in voor laptop en tablet. PhotonMagazine tracht  in BelgiŰ en Nederland een centraal punt te zijn voor de vakbeoefenaar en de wereld om hem heen. De URL vindt u op de linkpagina.

 

Het belangrijikste blijft echter de fotografie. ‘Fotografie is een vak dat voor mij persoonlijk niet alleen de zuivere fotografie behelst maar zeker ook stoelt op een persoonlijke Ún professionele nieuwsgierigheid naar wat er in de wereld te koop is. Fotografie geeft een excuus om ergens aanwezig te zijn, dingen mee te maken en veel over uiteenlopende onderwerpen te leren. De omwenteling naar digitaal opnemen en digitaal beeld is een uitdaging, geeft nieuwe mogelijkheden. Drijfveer voor mij is de pure lol in mijn vak, dus blijf ik, wanneer het aan mij ligt, met ruim vijfendertig jaar ervaring nog heel lang achter die gekke kiekdoos staan.'

 

 

Terug naar af